National Repository of Grey Literature 12 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
Fracture Behaviour of Steels and Their Welds for Power Industry
Al Khaddour, Samer ; Kohout, Jan (referee) ; Válka, Libor (referee) ; Dlouhý, Ivo (advisor)
Práce byla zaměřena na ověření platnosti koncepce master křivky pro hodnocení heterogenních svarových spojů, resp. teplotně stárnutých svarů. Současně bylo cílem disertace vyvinout kvantitativní model pro predikci referenční teploty lokalizující tranzitní oblast na teplotní ose za použití dat získaných z tahové zkoušky, a to za použití metody umělých neuronových sítí. Studie je současně zaměřena na heterogenní svarový spoj připravený tavným svařováním. Je zacílena na hodnocení lomového chování v tranzitní oblasti nejméně odolné části svaru, tj. tepelně ovlivněné zóny ferritické oceli v blízkosti zóny natavení s vysokolegovaným materiálem. Pro predikci referenční teploty master křivky je použita zmíněná metoda neuronových sítí, a to za použití dat z tahových zkoušek a měření tvrdosti. Predikovaná referenční teplota byla ověřována na základě výsledku experimentálních měření. Vytvoření modelu za použití neuronových sítí vyžaduje dostatečné množství dat a není vždy snadno tuto podmínku splnit. V případě sledovaného problému to znamenalo použití dat z dostatečně věrohodných zdrojů (skupiny Křehký lom ÚFM AVČR) a se známou metalurgickou historií. Smysl práce je tak možno spatřovat ve vývoji modelu neuronové sítě, která bude dostatečně přesně predikovat referenční teplotu. Celkově byla pro tyto účely použita data z 29 nízkolegovaných ocelí. Pro účely vývoje byly použity kromě hladkých zkušebních tyčí, rovněž tahové zkoušky s obvodovým vrubem testované při kritické teplotě křehkosti (mez makroplastických deformací) a při teplotě pokojové. Při tvorbě modelu byla postupně v různých kombinacích využita všechna data z uvedených zkoušek. Studie ukázala, že referenční teplota charakterizující tranzitní chování lomové houževnatosti oceli s převažující feritickou strukturou je jedinečným parametrem predikovatelným na základě vybraných charakteristik tahových zkoušek.
Reduction of the body weight of passenger cars based on material choice
Petrucha, Roman ; Pernica, Vítězslav (referee) ; Šenberger, Jaroslav (advisor)
This bachelor thesis contains a description of the most commonly used materials and manufacturing technology for the body of cars. For this purpose, in the first chapter describes the vehicle body with the safety requirements that are placed on it. There are also analyzed the benefits of the overall reduction in vehicle weight. The following chapter describes the materials which are used for the construction of the body. The last chapter discusses the issue manufacture of bodies, where are analyzed some manufacturing technologies.
Repairs of high-strength steels using Cold Spray technology
Krvač, Matěj ; Foret, Rudolf (referee) ; Řehořek, Lukáš (advisor)
This diploma thesis takes into account the possibility of repairing high-strength steels using coldspray method. The theoretical part is focused on the coldspray method, austenite transformation, bainitic steels and Rmat contact fatigue tests. In the experimental part evaluate the hardness, the structure of the supplied substrate. The hardness, adhesion and porosity of the test sprays are ranked. Furthermore, tests for contact fatigue are evaluated. Finally, the results of the experiments are summarized and measures are proposed to improve adhesion, or to continue this issue.
Repairs of high-strength steels using Cold Spray technology
Krvač, Matěj ; Foret, Rudolf (referee) ; Řehořek, Lukáš (advisor)
This diploma thesis takes into account the possibility of repairing high-strength steels using coldspray method. The theoretical part is focused on the coldspray method, austenite transformation, bainitic steels and Rmat contact fatigue tests. In the experimental part evaluate the hardness, the structure of the supplied substrate. The hardness, adhesion and porosity of the test sprays are ranked. Furthermore, tests for contact fatigue are evaluated. Finally, the results of the experiments are summarized and measures are proposed to improve adhesion, or to continue this issue.
Využití metod tavného svařování při výrobě automobilových karosérií
Eberhard, Lukáš
The bachelor thesis concerns about the melting methods of welding used in automotive industry. The first part of the work focuses on materials of automotive body work, the mechanical and physical attributes and usage. The next topic concerns about particular welding methods from the past till modern trends. Together with welding, the work also discusses the robotization of welding and additional materials.
Fracture Behaviour of Steels and Their Welds for Power Industry
Al Khaddour, Samer ; Kohout, Jan (referee) ; Válka, Libor (referee) ; Dlouhý, Ivo (advisor)
Práce byla zaměřena na ověření platnosti koncepce master křivky pro hodnocení heterogenních svarových spojů, resp. teplotně stárnutých svarů. Současně bylo cílem disertace vyvinout kvantitativní model pro predikci referenční teploty lokalizující tranzitní oblast na teplotní ose za použití dat získaných z tahové zkoušky, a to za použití metody umělých neuronových sítí. Studie je současně zaměřena na heterogenní svarový spoj připravený tavným svařováním. Je zacílena na hodnocení lomového chování v tranzitní oblasti nejméně odolné části svaru, tj. tepelně ovlivněné zóny ferritické oceli v blízkosti zóny natavení s vysokolegovaným materiálem. Pro predikci referenční teploty master křivky je použita zmíněná metoda neuronových sítí, a to za použití dat z tahových zkoušek a měření tvrdosti. Predikovaná referenční teplota byla ověřována na základě výsledku experimentálních měření. Vytvoření modelu za použití neuronových sítí vyžaduje dostatečné množství dat a není vždy snadno tuto podmínku splnit. V případě sledovaného problému to znamenalo použití dat z dostatečně věrohodných zdrojů (skupiny Křehký lom ÚFM AVČR) a se známou metalurgickou historií. Smysl práce je tak možno spatřovat ve vývoji modelu neuronové sítě, která bude dostatečně přesně predikovat referenční teplotu. Celkově byla pro tyto účely použita data z 29 nízkolegovaných ocelí. Pro účely vývoje byly použity kromě hladkých zkušebních tyčí, rovněž tahové zkoušky s obvodovým vrubem testované při kritické teplotě křehkosti (mez makroplastických deformací) a při teplotě pokojové. Při tvorbě modelu byla postupně v různých kombinacích využita všechna data z uvedených zkoušek. Studie ukázala, že referenční teplota charakterizující tranzitní chování lomové houževnatosti oceli s převažující feritickou strukturou je jedinečným parametrem predikovatelným na základě vybraných charakteristik tahových zkoušek.
Reduction of the body weight of passenger cars based on material choice
Petrucha, Roman ; Pernica, Vítězslav (referee) ; Šenberger, Jaroslav (advisor)
This bachelor thesis contains a description of the most commonly used materials and manufacturing technology for the body of cars. For this purpose, in the first chapter describes the vehicle body with the safety requirements that are placed on it. There are also analyzed the benefits of the overall reduction in vehicle weight. The following chapter describes the materials which are used for the construction of the body. The last chapter discusses the issue manufacture of bodies, where are analyzed some manufacturing technologies.
Analysis and comparison of numerical marking of steel according to ČSN, EN and ISO
BASTL, Jiří
This thesis deals with classification and designation of steel. It analyses current and most widely used systems of steel designation in EU - in connection with standards that are adapted and used in different branches and concerns in the Czech Republic. The preamble describes classification of steel. The most extensive middle part analyses typical methods of steels designation. The final part conducts comparison of above mentioned methods.
THE INFLUENCE OF HIGH TEMPERATURES ON THE DIRECTION OF CARBON DIFFUSION FLUX IN STEEL WELDMENTS
Kučera, Jaroslav ; Michalička, Petr ; Million, Bořivoj ; Rek, A. ; Stránský, K.
The redistribution of carbon in steel weldments heated at temperatures situated in the range 500 °C up to 1100 °C is reported. The sandwich-like specimens used for experiments were made from the steels A .IDENT. (ČSN 17242) and K .IDENT. (P91). It was stated that at low temperatures (500-750 °C) the carbon diffusion flux is directed from the steel A into the steel K and at high temperatures from K into A.

National Repository of Grey Literature : 12 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.